Wanna kick some ass?!

Idag har jag blivit sparkad för första gången.
Alltså riktigt ordentligt sparkad.
Det blir så när det inte är ens egna hästar.
Och när hästarna har noll respekt för människan som sin ledare.
För inte i helvete hade de bara vänt och sparkat på ledarhästen i flocken?!
.
Ibland verkar vi gått bakåt i utvecklingen gällande hästhanteringen.
Att vänja hästarna vid att bli borstade i huvudet?
Någon pollett som trillar ner?
.
Jag lär säkert få frågan - Men vad gjorde Du då?
Vad fan spelar det för roll?
Jag innehar i detta fall 10% av hästens vikt.
Vad i helvete skulle jag kunna göra för att provocera fram en sådan rädsla så att en häst befogat får sparka ner mig i boxen?!
Jag har ALDRIG blivit sparkad av de hästar jag haft förut.
Anledningen?
Jag KRÄVER att de ser mig som en ledare och behandlar mig som en sådan.
Och jag VÄNJER dem vid all form av hantering.
Man kan inte bara - " Åh men lilla gulligull-hästen inte vara rädd nu, såja SÅJA!"
.
Jag har piss-ont och är förbannad.
Jag tar ut det här istället för på hästen.
Men det är iaf inte okej.
.
Ouppfostrade och dominanta hästar är FARLIGA hästar.

Kommentarer:

1 Anonym:

Ajj! Hoppas det inte är allvarligt, var tog det? :(

Kommentera här: